Rabu, 17 Ogos 2011

Panduan Perlaksanaan Ceramah / Bengkel Kecemerlangan SPM


Program ceramah serta bengkel kecemerlangan SPM sekolah disarankan mempunyai modus operandi yang jelas dan sistematik supaya program yang dilaksanakan benar-benar memberi kesan yang jelas kepada pelajar.  Berikut ialah beberapa perkara yang boleh dijadikan panduan oleh panitia sebelum melaksanakan sesuatu ceramah atau bengkel kecemerlangan SPM :-
  1. Seboleh-bolehnya laksanakan mengikut kumpulan sasaran yang telah dikenalpasti seperti pelajar lemah, sederhana dan kumpulan pelajar cemerlang - kecuali bagi ceramah umum.
  2. Setiap ceramah / bengkel mesti mempunyai KPI atau sasaran yang hendak dicapai. 
  3. Bagi program yang berbentuk bengkel,  mestilah ada aktiviti kumpulan dan perlu diselia oleh beberapa orang guru yang menjadi fasilitator yang bertindak sebagai pembantu  penceramah utama yang dijemput.
  4. Adakan aktiviti "gallery walk" dimana hasil aktiviti kumpulan dipamerkan pada beberapa papan flip chart holder disekeliling dewan. Kumpulan-kumpulan ini kemudiannya bergerak memeriksa atau membuat komen hasil kerja kumpulan yang lain. 
  5. Memanfaatkan pelajar cemerlang yang telah dikenalpasti untuk menbantu aktiviti perbengkelan.  pelajar ini juga boleh menjadi guru muda yang akan membimbing pelajar yang lain.
  6. Kemudahan perlu kondusif - sediakan kerusi dan meja.   Ini bertujuan untuk menghindarkan keadaan tidak selesa pelajar yang terpaksa menulis beralaskan peha atau fail sahaja.
  7. Sediakan kertas mahjong dan pen marker yang mencukupi  untuk melaksanakan aktiviti kumpulan.
  8. Kelengkapan seperti note book,  LCD projector, sistem PA dan sebagainya mestilah telah diuji terlebih dahulu dan dapat berfungsi dengan berkesan.
  9. Jika melibatkan kumpulan yang besar seperti ceramah dan bengkel di dalam dewan sekolah, seelok-eloknya dipasang beberapa papan putih atau flip chart holder dikiri kanan dewan untuk memudahkan penceramah serta fasilitator menunjuk ajar mengikut kumpulan. 
  10. Pastikan pengudaraan dan pencahayaan yang mencukupi di dewan / bilik yang berkenaan
  11. Mesti diedarkan borang penilaian / maklumbalas pelajar berkaitan ceramah / bengkel berkenaan.
  12. Sediakan laporan perlaksanaan ceramah / bengkel berkenaan untuk tujuan rekod dan post mortem. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...