Khamis, 10 November 2011

Tahun 2012 Kita Akan Semarakkan Budaya Merekabentuk

Antara model bahan yang dicipta oleh peserta kursus baru-baru ini

Gembiranya cikgu-cikgu yang dapat sijil dan piala buatan sendiri

Demo oleh fasilitator berpengalaman

Pengisian melalui kursus yang diikuiti oleh guru dan staf berkaitan Pembinaan Rekabentuk dan Prototaip baru-baru ini akan dimenfaatkan secara berkesan khususnya dari segi pembinaan bahan bantu mengajar, pembinaan arca serta penubuhan Kelab Rekabentuk Sekolah pada tahun hadapan. Antara perkara yang dirancang untuk dilaksanakan ialah :-


  1. Pembinaan bahan bantu mengajar berkaitan subjek kejuruteraan - seperti membina rekabentuk objek tiga dimensi, muka keratan sebagainya.
  2. Pembinaan model bahan P & P yang boleh menunjukkan komponen dalaman sesuatu objek yang boleh membantu pengajaran subjek Fizik dan Kejuruteraan 
  3. Pembinaan model bahan yang boleh membantu subjek bukan sains dan kejuruteraan seperti BM, BI dan Pendidikan Islam.   Dalam Pendidikan Islam contohnya guru boleh membina bahan model menggunakan konsep rekabentuk bahan berkaitan urusan mengerjakan haji seperti menunjukkan lokasi serta aturan haji yang perlu diikuti dan sebagainya.
  4. Membuat rekabentuk atau model arca yang kemudiannya boleh diterjemahkan dengan pembinaan arca pada skala saiz yang sebenar di sekitar premis sekolah. 
  5. Kelab rekabentuk bahan yang bakal ditubuhkan nanti boleh merekabentuk sendiri model hadiah / plate atau piala untuk berbagai acara di sekolah seperti Kejohanan Olahraga dan sebagainya. 
  6. Mengukuhkan lagi proses rekabentuk model kereta solar dan boat solar sekolah yang bakal dipertandingkan di peringkat zon, negeri dan kebangsaan.   

Alamak ... dah dapat oscar Seri Angkasa lah !!!

Kreativiti dan kepuasan hasil kerja pasti akan menceriakan minda

Pandai juga ustaz buat model piala untuk program realiti TV tahun
hadapan yang bertajuk  "Ustazah Idaman"
Cik Sherrina dan rakan juga tekun membuat rekabentuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...